Teamtrajecten op diverse scholen

Bij 2xdenken bieden we teamtrajecten aan die zorgen voor verbinding, inspiratie en ontwikkeling binnen schoolteams. Door middel van visietrajecten en leiderschapsontwikkeling versterken we de samenwerking en het wederzijds begrip, waardoor de sfeer en effectiviteit binnen het team verbeteren. Lees hieronder hoe verschillende scholen deze trajecten hebben ervaren.

Basisschool De Brug: "We voelen als team nu meer verbondenheid en enthousiasme."

“Na veel personeelswisselingen was het goed om dit visietraject met het hele team te doorlopen. We keken naar onze persoonlijke rol in het team en naar elkaars kwaliteiten en ‘minpunten’. Je leert elkaar zo goed kennen. Ook hebben we stilgestaan bij feedback geven. Dat hebben we geoefend in rollenspellen – leerzamer en leuker dan ik dacht. Ik durf dat nu beter en denk niet snel meer: laat maar… Als je bij je gevoel blijft en dat benoemt, ben jij dat in ieder geval kwijt. Ik zie dat collega’s ook vaker op een fijne manier ergens op terugkomen als dat nodig is.

De sfeer op school was al goed, maar is door het traject nog beter geworden. Het was leuk om in kleine groepjes en uiteindelijk met het hele team na te denken over die kernwoorden. We moesten kiezen uit wel 150 onderwerpen. Na heel wat sparren hebben we er drie gekozen: samen, betekenisvol en uitdaging. Daarop hebben we onze nieuwe visie gebaseerd. We voelen als team nu meer verbondenheid en enthousiasme. We staan allemaal achter die visie. Volgend jaar kiezen we een nieuwe taalmethode, die leggen we dan ook weer naast de visie. En ik ben me meer bewust van mijn functie in het team.

Het is heel fijn dat ik de opleiding tot rekencoördinator mocht doen, dat paste binnen de behoefte van de school, van het team en ook bij mijn wensen. De frisse blik van Jorieke en Christine als buitenstaanders was echt een meerwaarde. Ze waren erg betrokken en overal van op de hoogte. Al met al was dit voor het hele team een heel waardevol traject!”

 

Marielle Heuckeroth-Raadgever  – Leerkracht basisschool De Brug

Daltonschool De Zonnewende: "De verbinding tussen het traject voor het hele MT én de individuele coaching werkte heel goed"

“Jorieke en Christine hebben ons als MT van een grote basisschool geholpen tijdens een leiderschapstraject. Het MT van onze school bestaat uit zeven leden: drie bouwcoördinatoren, twee intern begeleiders (kc’ers) en twee directeuren. In de uitvoering werken de bouwcoördinatoren meer als teamleider dan als coördinator en zijn daarmee nadrukkelijk lid van het MT. De samenstelling van het MT was de afgelopen jaren regelmatig veranderd en dat maakte dat het goed was om met elkaar stil te staan bij waar we heen wilden. 2X Denken had ons team al bijgestaan in het bouwen aan reflectieve vaardigheden. Van daaruit zijn we met elkaar verder gegaan en dan puur gericht op ons als MT. We zijn begonnen met het formuleren van een visie op leiderschap: dit werd voor ons ‘stevig gedeeld leiderschap’. Jorieke en Christine wisten ons telkens te verrassen met werkvormen waardoor ons denken uit ‘de waan van de dag kwam’. We kritisch konden zijn op elkaar en ons functioneren als MT en dit telkens vanuit een prettige/veilige sfeer. Naast de inspiratie en het met ons bouwen aan de gedeelde visie op leiderschap was individuele coaching ook onderdeel van het traject. Ook hier waren individuele collega’s erg over te spreken. De verbinding tussen het traject voor het hele MT én de individuele coaching werkte heel goed. Jorieke en Christine weten de rake dingen te zeggen mét behoud van relatie. Ze laten je ervaren hoe zinvol het is om te investeren in poot 2 (de lange lijnen), juist om niet opgeslokt te worden door poot 1 (de dagelijkse waan). Wij zijn dankzij 2X Denken echt een heel eind verder gekomen als professioneel functionerend MT.”

 

Niels Tiemessen – Directeur Daltonschool De Zonnewende

Montessorischool Jacob Maris: "een enorme boost aan onze teamontwikkeling"

”Het traject met Christine en Jorieke heeft ons veel opgeleverd. Zo hebben we bijvoorbeeld onze overleggroepen aangepast. De samenstelling is nu zo dat iedereen tot zijn recht komt en zichzelf meer laat zien. Collega’s spreken elkaar aan en weten wie ze, waarvoor, om hulp kunnen vragen. Het gevoel van gezien en gewaardeerd worden, heeft een enorme ‘boost’ aan onze teamontwikkeling gegeven. Dat zorgt voor zoveel voldoening en trots!”


Nabila Bommeljé  – Directeur Montessorischool Jacob Maris

Hoe kunnen we jullie verder helpen of ondersteunen?

Ben je nieuwsgierig naar onze aanpak of heb je een concreet vraagstuk, we horen het graag!

Design Boot & development by Prikr